Jeśli czytasz tego posta to zapewne zainteresował Cię temat biznesu online i chciałbyś coś zmienić w swoim życiu, ale być może nie wiesz od czego zacząć? Postaram się Ci opowiedzieć jak to wyglądało u mnie i dać kilka praktycznych wskazówek jak zarządzanie czasem może zmienić Twoje życie.

motywacja

Zarządzanie czasem a motywacja do działania

Do zarządzania czasem potrzebna Ci jest przede wszystkim motywacja lub coś czy ktoś kto Ci ją zapewni na najwyższym możliwym poziomie. W moim przypadku była to chęć rzucenia etatu i budowania swojej wolności finansowej oraz pracowanie na swoje, a nie cudze marzenia. Kolejną, a może i podstawową moją motywacją były i są moje dzieci. To dla nich chcę ciągle się doskonalić w tym co robię i w przyszłości pokazać im inną drogą od tej typowej, która jest wpajana każdemu z nas od dzieciństwa: ucz się, pójdź na dobre studia, znajdź dobrze płatną pracę…i tak do emeryturki sobie żyj. NAJWIĘKSZA BZDURA TYCH CZASÓW. Oczywiście Ci, którzy nam to mówili nie chcieli dla nas źle. Sami byli wychowywani w takich przekonaniach i nie możemy im mieć tego za złe. Być może oni też nie mieli wśród swoich bliskich wzorca, który pokazałby im inną ścieżkę, więc tak naprawdę nie mieli porównania.

Stąd moja motywacja, aby swoim dzieciom, kiedy już będą wystarczająco dojrzałe aby zrozumieć taki sposób myślenia, chce dać im wiedzę popartą efektami – że można żyć inaczej niż 99% ludzi na świecie i być szczęśliwym człowiekiem. Na ten czas niech nie zawracają sobie głowy sprawami ludzi dorosłych i cieszą się z dzieciństwa, które mija tak szybko… 🙂

Tak więc jeśli już masz ową motywację – nie ważne czy to będą dzieci tak jak w moim przypadku, czy może chęć zmiany otoczenia, zrealizowania marzenia o kupnie nowego samochodu czy własnym domu czy ogólnie poprawa swojego życia lub … możliwość wygarnięcia swojemu szefowi w twarz jakim jest … okrutnym człowiekiem 🙂

( P.S. nie rób tego).

Nie ważne jaką postać ma to, co Cię motywuje. Ważne, aby motywowało i dawało codziennie siłę do działania, a zarządzanie czasem stanie się Twoim hobby.

Mając swoją motywację jesteś już o duży krok do przodu i teraz zorganizowanie czasu będzie tylko formalnością, bo wiesz po co chcesz to robić!

Zarządzanie czasem – Jak mieć go więcej?

1. PORANNE WSTAWANIE

I nie jest tu ważne czy pracujesz od godziny 6 rano i musisz wstać o 5 żeby zdążyć się odbić kartą na zakładzie. Nie ważne czy masz dziś drugą zmianę i możesz pospać do 10, bo Ci się należy odpoczynek! Jeśli tak myślisz – możesz przestać czytać dalej. NIC CI SIĘ NIE NALEŻY. Dopóki sam sobie tego nie wyrwiesz! Więc wstawaj wcześniej. Nie od razu godzinę wcześniej, ale na początek 15 minut wystarczy. Zbuduj sobie nawyk wczesnego wstawania. Pozwoli Ci to codziennie rano mieć więcej czasu, który możesz wykorzystać w przeróżny sposób. Możesz poświęcić te 15 minut na zjedzenie śniadania w normalnym tempie, nie w ciągłym biegu lub też w ogóle je pomijając. Możesz poświęcić je na gimnastykę, czy przeczytanie kilku stron książki. Możesz wiele – robiąc tak nie wiele. Po miesiącu ustaw budzik o kolejne 15 minut wcześniej, a po 4 miesiącach będziesz wstawał godzinę wcześniej niż to zwykle robiłeś, co w ciągu miesiąca daje Ci 30h!

A na początek te 30h wystarczą, aby ruszyć z tematem rozwoju swojego biznesu. To pierwszy dobry krok aby zarządzanie czasem stało się nawykiem, który będziesz stopniowo kultywować.

zarządzanie czasem

Tylko poprzez wcześniejsze wstawanie, ale to nie wszystko – zobacz ile nam się jeszcze uda czasu wygospodarować w ciągu dnia w kolejnych punktach…

2. PLANOWANIE DNIA WIECZOREM

W poprzednim poście pisałem, że opowiem dziś o czymś NAJWAŻNIEJSZYM jeśli chodzi o zarządzanie czasem. Prosiłem żebyś zakupił sobie potężne narzędzie do tego służące, jakim jest zeszyt w kratkę,linię, czysty – obojętnie. Droższą opcją tego narzędzia jest tzw. kalendarz, ale z racji ceny przekraczającej 10 zł – polecam na początek zeszyt, żeby sprawdzić czy zadziała to co pisze 🙂 Żartuje rzecz jasna.

Właśnie tak. Organizacja czasu jest niesamowicie ważna, aby go mieć więcej!

zarządzanie czasem

Przed położeniem się do łóżka weź ten zeszyt i zapisz w nim wszystko, punkt po punkcie, co będziesz robił jutro. Nie rób tego rano. Ranek ma być dla Ciebie, a nie po to, żebyś zastanawiał się co masz dziś do zrobienia.

Ty wstając rano masz już wiedzieć po co. Robiąc taki spis wieczorem, kładziesz się do łóżka ze spokojną głową. Nie myślisz już o tym że może coś zapomnisz. Nie. Ty masz to zapisane i jutro wystarczy tylko zerknąć w terminarz.

Zaplanuj sobie maksymalnie 6 głównych rzeczy do wykonania w ciągu dnia i podziel je na grupy: najważniejsze, ważne, mniej ważne. W ten sposób nadasz priorytet zadaniom, który pomoże Ci w wyborze zadań do wykonania rano. Tak, bo rano powinniśmy zawsze wykonywać najtrudniejsze zadania w ciągu dnia. Poranek jest czasem, kiedy masz świeży umysł, jesteś wypoczęty i skoncentrowany. Na wieczór z kolei powinieneś zaplanować zadania najmniej ważne, nie wymagające takiego skupienia i uwagi.

Po każdym wykonanym zadaniu skreśl je z listy. Zobaczysz jak łatwo Ci to będzie przychodzić. Teraz zadania na które wcześniej myślałeś, że nie masz czasu, zrobisz bardzo szybko. Zdziwisz się nawet, jak wiele czasu Ci dzięki temu zostało.

Terminarz pozwala na zarządzanie czasem i konkretne zaplanowanie celu – nie tylko tego na jutro, ale też dalekosiężnych. Pozwala Ci realizować wyznaczone zadania punkt po punkcie bez zastanawiania się co masz teraz robić. Teraz znalazłeś kolejną godzinę, która Ci została po dobrym zaplanowaniu dnia na rozwój Twojego biznesu po pracy. Po wykonaniu wszystkich zaplanowanych zadań na dziś możesz spokojnie usiąść do rozwijania swojej firmy. Zrobiłeś wszystko co zaplanowałeś i nie musisz się martwić, że o czymś zapomniałeś.

Masz już więc 2 godziny w ciągu doby.

3. ZARZĄDZANIE CZASEM A ZJADACZE CZASU

Co tu mam na myśli?

Telewizja, media społecznościowe, telefony, gry komputerowe etc.

zarządzanie czasem

Sam pomyśl i odpowiedz sobie szczerze przed samym sobą: ile czasu spędzasz przed telewizorem w ciągu dnia? Ile na przeglądaniu mediów społecznościowych ( Facebook, Instagram, Twitter, Pudelek itd) czy oglądaniu śmiesznych filmów na Youtubie? Czy w jakikolwiek sposób praktykujesz zarządzanie czasem? Nie sądzę.

To są wrogowie Twojego biznesu. To oni zjadają Twój czas. Zasada jest prosta. Po zrobieniu wszystkiego co miałem zaplanowane w ciągu dnia i jeśli zostanie mi jeszcze trochę czasu to mogę go zmarnować w ten sposób wieczorem,kiedy już nie jestem tak produktywny, więc i tak zmęczenie nie pozwala mi na wydajną pracę. To jest kolejny klucz do oszczędzenia masy czasu. Ile? Tego nie wiem. Tu musisz stanąć przed sobą twarzą w twarz i odpowiedzieć sobie na to pytanie, a następnie te godziny dodać do dwóch poprzednich 🙂 mamy wynik! Ale to jeszcze nic…kropla w morzu. Jedziemy dalej…

4. DNI WOLNE

Rozwijając swój biznes nie ma takiego pojęcia jak DNI WOLNE.

Jest to jedynie wymówka po to, aby nie pracować, bo jesteśmy usprawiedliwieni.

Niedziela – nie pracuje, bo nikt tego nie robi. To czas odpoczynku. NIE!

Święta – j.w. – NIE!

Piątek po pracy – weekend? ABSOLUTNIE! Weekend od teraz to dla Ciebie dodatkowy BONUS CZASOWY, który masz wykorzystać w 100%!

Ciekawostka: w 2020r dni wolnych od pracy będzie 113!!!

organizacja czasu

Czy stać Cię na to, żeby nie pracować 113 dni, czyli 1/3 roku? To daje nam prawie 1400 godzin dodatkowych pracując 12 godzin dziennie, które pozwolą Ci rozwinąć swój biznes i być o te 1400 godzin do przodu przed konkurencja, która nie pracowała w tym czasie. Pomyśl jak ogromne są to zasoby czasowe. Pomyśl ilu ludzi tak naprawdę stać na taki luksus, aby w ciągu roku wyjechać na ponad 3 miesięczne wakacje? Do roboty! A obiecuję Ci, że kiedyś sobie za te przepracowane dni podziękujesz.

I co powiesz? Że nie masz czasu? Masz czasu tyle samo co każdy inny człowiek na tej planecie! 24 godziny na dobę!Tyle samo czasu miał Steve Jobs, Bill Gates. Tyle samo czasu ma Jeff Bezos, Warren Buffet czy Donald Trump, który jest multimiliarderem, ma 5 dzieci, 8 wnucząt, ogromną ilość wielomilionowych biznesów, a w 2017 roku postanowił sobie jeszcze zostać prezydentem największego mocarstwa na świecie.

Zarządzanie czasem vs WYMÓWKI

I TY NIE MASZ CZASU?! Masz czas, ale masz wymówki…

I właśnie z tymi wymówkami musisz walczyć, aby ten czas uwolnić. A kluczem do tego jest prawidłowe i umiejętne zarządzanie czasem.

Zobacz ile jesteś w stanie wygospodarować godzin w miesiącu. Pomnóż to przez 10 lat rozwoju Twojego biznesu i nagle okaże się, że czas się znalazł. Tak buduje się największe biznesy tego świata – zarządzając umiejętnie swoim czasem.

Na koniec moje dwie ulubione sentencje. Jedna z nich jest motywem przewodnim tego bloga, czyli: nie czas na pieniądze, a pieniądze na czas. W domyśle występuje tam czasownik ( zamieniać ), czyli: NIE ZAMIENIAJ CZASU NA PIENIĄDZE, A PIENIĄDZE NA CZAS. Pracując na etacie czy nawet będąc samo zatrudnioną osobą, ale w dalszym ciągu aby zarabiać potrzebujemy sprzedawać swój czas i pracować codziennie – tak naprawdę sprzedajemy swój czas.

zarządzanie czasem

zarządzanie czasem

Clue tego wszystkie jest dojście do momentu kiedy to pieniądze, niezależnie od tego czy pracujemy czy nie, wypracowują nam czas.

To dlatego CZAS ( jak wspominałem w poprzednim wpisie: link ) jest najdroższą walutą na świecie.

Pamiętajcie!

 ,,Jedni mają wymówki, drudzy mają efekty”.

Pozdrawiam,

Marcin