Słowem wstępu – płatna reklama

Chciałbym przedstawić Ci w pigułce jak działa płatna reklama, co możesz dzięki niej uzyskać i gdzie ją wykorzystać. Płatna reklama to potężne narzędzie, które mądrze wykorzystywane potrafi dać kolosalną różnicę w sprzedaży i promocji produktu czy marki.

Pewnie nie raz widziałeś na własne oczy płatne reklamy, które denerwowały Cię tym, że nie mogłeś znaleźć tego krzyżyka, który ją zamyka 🙂 Tak ,to właśnie są te reklamy, które ktoś stargetował pod konkretną audiencję, do której widocznie się załapałeś. Dlaczego?

Już Ci odpowiadam.

Irytujący krzyżyk

Na pewno zdarzyło Ci się, że gdy na przykład szukałeś pewnego dnia w internecie ubezpieczenie OC dla swojego auta to zaraz po tym zaobserwowałeś, że na przeróżnych stronach na paskach bocznych pojawiają się ni stąd ni zowąd reklamy dotyczące właśnie zawarcia umowy takiego ubezpieczenia. Skąd wiedzą, że jesteś akurat tym zainteresowany?

Mądre algorytmy wyszukiwarek

Ano stąd, że algorytmy zapamiętują Twoje wyszukiwania w postaci tzw. ciasteczek i te cookies mówią im o tym, jakie frazy były wpisywane w wyszukiwarki. Jest to bardzo mądre narzędzie, o którym większość ludzi myśli jako o natrętnych reklamach wyświetlających się nieraz na całą stronę z mikroskopijnym krzyżykiem do ich zamknięcia lub też podczas oglądania filmów na Youtube. Reklama taka przerywa video filmu. Czasami możemy zamknąć ją po kilku sekundach, czasami nie da się tego zrobić i musimy ją obejrzeć do końca. To wszystko zależy od tego jak została ustawiona przez reklamodawcę. Nie jest to losowa treść również, tylko stricte dopasowana do użytkownika właśnie poprzez historię jego wyszukiwań w Google czy na Youtubie.

Ok, abstrahując od tego, czy te reklamy Cię denerwują czy nie – są bardzo skuteczne i chciałbym przybliżyć Ci dzisiaj formułę ich działania. 

Płatna reklama – zaawansowany sposób na zarabianie online

W poprzednim poście dotyczącym afiliacji omawialiśmy sobie DARMOWE sposoby na zarabianie w tym biznesie. Polegały one ogólnie rzecz biorąc na budowaniu społeczności, której później będziemy chcieli zaoferować produkty z rynku afiliacyjnego.

Obiecałem też, że przedstawię również sposób na zarabianie oparte na afiliacji dla osób, które nie czują się na siłach w budowaniu społeczności, ale mają środki do tego, aby zainwestować i przyśpieszyć ten proces.

Ja osobiście stosuję obydwa sposoby i obydwa są skuteczne. Jednakże płatna reklama po pewnym czasie będzie musiała stać się Twoją codziennością i nie będziesz mógł się bez niej obejść. Kosztuje ona pieniądze, ale oszczędza mnóstwo Twojego czasu, który również nie jest darmowy. Z czasem opanowanie umiejętności tworzenia kampanii reklamowych i ich optymalizowania będzie Twoim ,,must have”, by skalować swój biznes internetowy. Bez płatnej reklamy mogą obejść się w późniejszym okresie jedynie celebryci lub osoby, które zbudowały naprawdę duże społeczności w internecie w mediach społecznościowych.

Na przykład weźmy sobie nasz blender, który służył nam za przykład produkty promowanego w poprzednim filmie/poście i wykorzystajmy płatną reklamę na Facebooku, aby go sprzedać.

Kto chce mój blender?

Ogromnym atutem płatnej reklamy jest to, że Ty sam określasz audiencję, której ma być ona wyświetlana. Doskonale wiesz jakie osoby, o jakich cechach charakteru, zainteresowaniach, usposobieniu itd. będą zainteresowane kupnem blendera. Nie musisz w tym momencie polegać na tym, że osoby dołączające do Twoich grup w mediach społecznościowych będą faktycznie zainteresowane daną marką czy produktem. Ty docierasz do takich osób dzięki płatnej reklamie i jeśli jest ona faktycznie dobrze sprecyzowana to jej odbiorcą będą TYLKO Twoi potencjalni klienci. Dzięki płatnej reklamie możesz ( w zależności od budżetu na kampanie ) dotrzeć do milionów ludzi na całym świecie, którzy będą zainteresowani Twoim produktem. I robisz to przez kilka kliknięć, przejście kilku ustawień i gotowe. To koniec Twojej pracy. Teraz czekasz na jej efekty.

Do rzeczy…

Płatna reklama i jej magnesy na klientów

Pierwsze co musisz mieć to tzw. strona landingowa, czy strona sprzedażowa. W większości przypadków będąc uczestnikiem jakiegoś programu afiliacyjnego otrzymujesz taką stronę do własnej edycji, by podstawić swoje dane, wkleić swój link itd. Jest to strona, gdzie opisany jest cały produkt. Jest ona napisana przez profesjonalnych marketingowców, aby przyciągnąć uwagę klientów i skłonić ich do ewentualnego zakupu. Zawiera wiele chwytów marketingowych, uwidacznia cechy produktu, ma piękne zdjęcia.

Dodatkowo możesz otrzymać e-maile, które wykorzystujesz potem w przypominaniu się klientom co jakiś czas, kiedy promujesz produkty poprzez np. swojego bloga. Taką sekwencję e-maili ustawia się automatycznie i zostają one wysyłane przez określony przez nas z góry czas w odpowiednich odstępach. Takie wiadomości mają na celu przypominanie klientom, że kiedyś wchodzili na naszą stronę i zrezygnowali z zakupu. Być może po przeczytaniu takiej wiadomości dokończą transakcję. W każdym razie jest na to duża szansa.

Takie maile pełnią również funkcję podziękowań i zachęt do kolejnych odwiedzin naszej strony i być może zakupu innych, powiązanych produktów.

Ok, zdjęcie które otrzymujemy i informacje na stronie landingowej wykorzystamy teraz do tworzenia naszej kampanii na Facebooku. Nie jednej, a kilka. Dlaczego? Powiem na końcu tego postu. 

Dzienny budżet płatnej reklamy

Zaczynamy od ustalenia naszego dziennego budżetu na kampanię. Pamiętaj, że płatna reklama działa w ten sposób, że kiedy osoba, której wyświetliła się reklama kliknie na nią i NIE DOKONA ZAKUPU to i tak Ty za takie kliknięcie płacisz. Ile? To zależy od ustawionego tzw. bida i dziennego budżetu. Dlatego tak ważny będzie następny krok, przekonasz się dlaczego.

Generalnie na początku polecam ustawić sobie mały budżet ( np. 5$/dzień i ustawić ją na 7 dni ) i obserwować jak kampania sobie radzi. Nasze pierwsze kampanie na pewno będą wymagały dużej ilości poprawek i optymalizacji. Nie przejmuj się tym, że będą zjadały Ci pieniądze. Wszystko jest kwestią nauki, wprawy i doświadczenia, które to nabędziesz jeśli będziesz testował różne warianty i wyciągał wnioski.

Czym się kierować ustalając budżet płatnej reklamy?

Odnośnie budżetu musisz też wiedzieć o pewnych ( wydawałoby się logicznych ) zależnościach. Otóż im większy dzienny budżet tym więcej osób zobaczy naszą reklamę i tym mniejsze znaczenie ma precyzyjność wyznaczenia audiencji danej reklamy. Im mniejszy budżet tym wprost proporcjonalnie to znaczenie sprecyzowania konkretnej grupy docelowej rośnie. Dlaczego?

Dlatego, że jeśli nie sprecyzujemy dokładnie naszej grupy odbiorców, to reklama będzie wyświetlała się osobom w ogóle nie zainteresowanych naszym produktem i tak jak Ty to robisz w większości przypadków, po prostu zamkną tę reklamę a Ty zapłacisz za jej kliknięcie/wyświetlenie. Tu też możemy zaobserwować jak wiele tworzonych reklam jest zrobiona błędnie.

Mi bardzo często przeglądając internet wyświetlają się reklamy w ogóle nie związane z moimi wcześniejszymi wyszukiwaniami ani moimi zainteresowaniami. To świadczy tylko o tym, że ktoś nie precyzyjnie dobrał grupę docelową danej reklamy.

Precyzyjne targetowanie kluczem do sukcesu kampanii

Dlatego najważniejszym w dobrze zrobionej kampanii marketingowej jest określenie jej grupy odbiorców. Jest to zarazem najtrudniejszy proces, który wymaga testowania tego co działa i wyciągania wniosków z nieudanych kampanii. Dobrze dobrana grupa odbiorców oszczędza nam pieniądze przeznaczone na płatną reklamę i kampania ta konwertuje bardzo dobrze.

To znaczy, że współczynnik ACOS ( Advertising Costs Of Sale ), mówiący nam o tym ile osób z tych, które kliknęło w naszą reklamę zakupiło nasz produkt. Jak się domyślasz im niższy ACOS tym lepiej dla nas. Świadczy to o tym, że duży procent osób, które kliknęło w naszą reklamę dokonało zakupu, więc koszt pozyskania takiego klienta jest mały.

Jeśli ACOS przekracza naszą procentową marżę NETTO to oznacza, że dokładamy do tej reklamy. Prosto rzecz ujmując – jest ona zła i należy ją poprawić lub usunąć. 

Jeśli grupa docelowa płatnej reklamy jest dobrana we właściwy sposób to reklama będzie naszym sojusznikiem. Jeśli natomiast w naszej audiencji znajdą się osoby, które nie są zainteresowane stricte naszym produktem – to będzie naszym wrogiem, na którego będziemy się wściekać i szybko zniechęcimy się do reklamowania, widząc jak z naszego portfela taka nieudana kampania zabiera pieniądze.

Dlatego tak istotnym jest tutaj ten kolejny punkt, czyli PRECYZYJNE TARGETOWANIE.

Jak dobierać audiencje w płatnej reklamie?

Wracając do naszego blendera. Komu możemy zaoferować taki produkt?

Murarzom, lekarzom, drwalom, wędkarzom? No nie. Wiemy do czego służy blender i możemy jasno w płatnej reklamie dotrzeć do osób, które według nas mogą być naszymi klientami. 

Przykładowe targetowanie BLENDERA:

 

  1. Załóżmy, że chcemy zareklamować go w Wielkiej Brytanii.
  2. Kobietom w wieku 20 – 45 lat.
  3. Mającym zainteresowanie takie jak zdrowe odżywianie.
  4. Zainteresowanie takie jak fitness.
  5. Chodzą na siłownie.
  6. Uprawiają jogging.
  7. Określone nawyki: np. zakupowe.
  8. Mają konto na Amazonie i dokonujących regularnych zakupów online.
  9. Są fanem danej marki X.
  10. Mają dzieci i pracują.

 

To przykładowe zawężanie grona naszych potencjalnych klientów, którym chcemy aby wyświetlała się ta reklama. Z każdym punktem grono osób jest zawężane. Generalnie dążymy do uzyskania takiej audiencji, która nie będzie zbyt wielka ani zbyt mała. Musimy tu znaleźć odpowiednie widełki.

Jak duża powinna być nasza audiencja?

Ponieważ mając zbyt dużą audiencję przy niskim budżecie – zostanie on pochłonięty w kilka godzin, a zależy nam na tym, aby reklama wyświetlała się ciągle przez cały dzień. Tylko wtedy da nam ona odpowiednie dane, które będziemy mogli analizować. Możesz zauważyć jak ważna jest odpowiednia korelacja między ilością osób do których celujemy a budżetem dziennym i dobrze zawężonej niszy.

Zbyt mała audiencja natomiast nie da nam takiego ruchu jaki byśmy chcieli i co za tym idzie – procentowa ilość dokonywanych zakupów do wejść na stronę będzie niewielka. Zawsze musimy założyć sobie jakiś margines błędu.

Wszystkie te ustawienia są kwestią wprawy. Z czasem dojdziesz w swojej kampanii do tzw. ,,złotego środka”, który będzie funkcjonował najlepiej.

Teraz chcę Ci odpowiedzieć na pytanie postawione na początku tego posta, czyli dlaczego masz tworzyć nie jedną a kilka kampanii marketingowych.

Dlaczego jedna płatna reklama to za mało?

Ja tak robię do tej pory, ale szczególnie ważne jest to na samym początku. Musisz testować prosto rzecz ujmując. Nie opieraj swoich wniosków o jedną kampanię, gdyż może być ona po prostu źle zrobiona. Ważne jest, abyś stworzył tych kampanii do jednego produkty przynajmniej 3 – TOTALNIE ODMIENNE. 

Co znaczy odmienne?

Różne targetowanie, różne budżety i bidy, różne opisy itd. Mając kilka różnych kampanii po tym tygodniu jesteśmy w stanie zaobserwować która z nich radziła sobie najlepiej, w której było najwięcej klików, która przynosiła największy ruch i generowała najwięcej sprzedaży.

Aby mieć takie dane musimy nie dać się strachowi i nie rezygnować z tych kampanii przez co najmniej te 7 dni. Wiem, jak ciężko jest oprzeć się pokusie rezygnacji z kampanii kiedy widzimy, że tracimy na niej pieniądze. Jednakże tydzień to niezbędny czas, który musimy przetrzymać, aby wyciągnąć wnioski i zoptymalizować nasze kampanie w dobrym kierunku.

Pozdrawiam,

Marcin

 

Zapraszam Cię serdecznie do SUBSKRYPCJI.

Zapraszam do śledzenia:

*** Youtube ***
https://www.youtube.com/channel/UC4i6O8u_jEgGFg5_a-gjMiA

*** Facebook ***
https://www.facebook.com/JakZbudowacSkutecznyBiznesWSieci

*** Instagram***
https://www.instagram.com/skutecznywsieci/

Nazywam się Marcin Mudrak, a moją pasją stał się biznes internetowy.

Myślą przewodnią towarzyszącą zakładaniu tego kanału jest pomóc Tobie w budowaniu własnego biznesu w sieci opartego na Twoich zainteresowaniach. Dodatkowo obiecuję masę motywacji do działania i tylko wartościowy kontent.

*** ZAPRASZAM ***